0
Turtips UtstyrOpptenning

Sprit- bensin- og multifuelbrennere

Selv om vi holder gassbrennere som det beste og tryggeste alternativet, er også spritbrennere samt bensin- og multifuel-brennere mye brukt. Her er fordelene og ulempene på de to alternativene.

Foto: Birdy – Birgitte Heneide/Speiderboka

Spritbrennere

Spritbrennere fyres med rødsprit som helles opp i en koppformet brenner og antennes uten forvarming.

Fordeler med Spritbrennere

  • Spritbrennere behøver ingen forvarming og har høy driftssikkerhet.
  • Rødsprit er enkelt å få tak i, kan kjøpes i de fleste sportsbutikker, jernvarebutikker og bensinstasjoner.
  • Spritbrennere kan, i likhet med gassbrennere, brukes i et stormkjøkken.

Ulemper med Spritbrennere

  • Flammen er så og si usynlig i dagslys. Derfor du sjekk med hånden at brenneren faktisk er kald før du etterfyller rødsprit.
  • Rødsprit brenner med lav varme, og det tar 8 til 10 minutter å koke 1 liter vann.
  • Rødsprit er lett antennelig, særlig om sommeren når det er varmt.
  • Brenneren har dårlige justeringsmuligheter. Det følger med et lokk som et ment til å justere varmeffekten, men i praksis er det vanskelig å regulere temperaturen.
  • Rødsprit mister mye av effekten når det er minusgrader.

Bensin- og multifuelbrennere

Som det framgår av navnet kan bensin- og multifuelbrennere fyres med både bensin, parafin eller diesel. Noen av brennerne kan også fyres med gass.

Fellestrekket er at de fungerer ved at du pumper et overtrykk inn i drivstoff-flaska, åpner ventilen og lar det sive litt brennstoff inn i brenneren.

Dette tenner du på, og etter kort tid vil det varme brennerhodet omdanne det flytende brennstoffet til gass som kommer ut gjennom dysene på brennerhodet.

Pluss

  • Høy varmeeffekt gjør at du koker 1 liter vann på 3 til 5 minutter.
  • Brennerne er lette.
  • Siden drivstoff-flaska har pumpe, er ikke fallende trykk om vinteren noe problem (slik som på gassbrennere).
  • På lengre turer og på i turer i utlandet kan det være vanskelig å få tak i riktig drivstoff, og da er multifuelbrennerne smarte.

Minus

  • Å få forvarmingen til å fungere godt krever trening.
  • Brennerhodet krever jevnlig vedlikehold.
  • De fleste typer leveres uten vindskjerming.
  • Selv om de tåler vanlig bensin, parafin og diesel, vil de både lukte og sote. For best effekt og minst sot (hoder dysene rene lenger) må du kjøpe renset bensin (alkylatbensin).
Stormkjøkken kan også fyres med gassbrennere. • Foto: Iver Gjendem/Speider-sport

VIKTIG: Bruk egne drivstoff-flasker! Du må aldri oppbevare og transportere rødsprit, bensin, parafin eller diesel på brusflasker eller andre flasker som kan forveksles med vannflasker.

Kjøp derfor alltid egne drivstoff-flasker som er tydelig merket med «drivstoff», og som har korker med tappesystem som hindrer søl ved påfylling i brenneren.

TIPS: En god vindskjerming øker varmeeffekten betydelig, men de fleste brennere leveres uten vindskjerming.

Siden det ikke alltid er lett å finne et lunt sted å fyre opp, bør du lage en vindskjerm av aluminiumsfolie. Alternativt er det også mulig å kjøpe ferdig vindskjermingssett som ekstrautstyr.

20.10.2020